nwistrand

Kategori: Tips

Soffläge

Samma snack varje fredag om huur sköönt det är med helg, men det är ju verkligen sant. Mycket jobb i veckorna och så kommer de efterlängtade andningspauserna.

Ingen lär ju ha missat Black friday, redan när jag gick upp tidigt imorse var både sms- och mailkorgen full  med olika erbjudanden, livesändningar och massa tjosan. Blir trött av att bara se det haha. Jag var i alla fall en sväng på stan efter jobbet men gav upp det ganska fort, jag kan knappt koncentrera mig på vad jag ska göra/tänka på eventuella klappar när det är så mycket folk överallt känner jag. Nytt försök senare helt enkelt!

Imorgon får jag som sagt besök så kvällen blir lugn här. Vi väntar nu på att middagen ska bli klar, kött och sötpotatis, det gick segt idag. Och så har jag köpt hem mörk choklad och de här veganska kolorna. De är verkligen såå goda.

---------------------------------------------------------

Pepparkakssmoothie

Kommer med ett litet tips såhär på måndagskvällen, ett tips till er som är lika julsugna som jag! 

Såg ett recept på pepparkakssmoothie som jag var tvungen att testa. Det här med smoothies går verkligen i vågor för mig, och jag vill helst ha dem mer juiceaktiga i konsistensen, vilket den här blev. Den innehåller havremjölk, grekisk yoghurt, mango, pepparkakskrydda och kanel. Höftade lite med mängder - och den blev smarrig!

---------------------------------------------------------

Vattenflaska i glas

Jag råkade (såååklart) komma över en lista på fb med de fem farligaste gifterna som finns i hemmet. Jag kan känna att det ju blir ganska svårt att byta ut soffan och sängen, så jag börjar på andra mindre sätt att få ut gifterna och först ut är att byta ut plastflaskor mot en i glas! Att plast ger ifrån sig giftigheter är ju inget nytt och det känns bra mycket bättre nu måste jag säga - eftersom att jag alltid har en flarra med mig. FIN är den ju också. 

---------------------------------------------------------

Sony RX100M3

Idag är det en vecka sedan jag gick runt med den här "gulliga" korgen, och fick min efterlängtade kamera! Jag fick den av min pappa, så snällt! <3
Jag har använt den mer eller mindre varje dag sedan dess och eftersom att flera av er var lite nyfikna själva på ny kamera tänkte jag bara berätta vad jag tycker om den, såhär långt!

Mina krav på min nya kamera var att den skulle vara liten och smidig att ha med sig men samtidigt inte tumma på kvalitén, och att den skulle ha wi-fi. Allt det stämmer den här in på! Den tar fina bilder, har många olika funktioner, tar upp färger riktigt bra, tar bilder snabbt (bra vid rörelse), så ja jag gillar den otroligt mycket. Jag är jättenöjd med den och hoppas kunna ha den i många år framöver. 

---------------------------------------------------------

Det blev bättre

ATT en ibland bara känner hur dagen ska bli efter hur morgonen är.. Den här dagen började ju starkt - tömde halva müslipaketet på köksgolvet följt av ösregn på promenaden påväg till jobbet med ett uberdåligt paraply..

Men sen blev det bara bättre! Vi var på bio idag med barnen vilket blev så lyckat. Det är verkligen så roligt att upptäcka och se genom deras ögon. 

På tal om müsli (...och frukost) så är det här min favoritfrulle just nu ↓ . Acai innehåller många bra och viktiga ämnen och ska förebygga bland annat utmattning och trötthet. Jag som är en riktig nörd bland sånt här, tycker att även om mycket är myter och hitte-på så har vi kanske heller inte så mycket att förlora genom att testa. Äter ni vitaminer/tillskott eller liknande? 

Kvarg (med olika toppings från dag till dag) och en latte till är en bra start på dagen tycker jag! Går ju att variera så mycket. 

---------------------------------------------------------

En ingefärashot om dagen

Igår var det dags igen - att göra ingefäradrycken som ska boosta immunförsvaret!

Tog extra ingefära så det bränner fint i halsen. Efter att jag i torsdags kände en knöl i halsen (som sen visade sig vara en svullen lymfkörtel) så tar jag till allt jag bara kan. Mycket psykologiskt såklart, men mycket frukt och grönt och hitte-på-kurar kan bara göra det bättre! Jag kokar upp vatten, öser i ingefära, lite citronsaft och sen är det klart. 

--------------------------------------------------------- 

Fredagsfint

 

F R E D A G !

Var helt slut när jag kom hem, säkert både på grund av tidiga/långa dagar men så är det ju också lite förkylnings- och sjukdomstider.. Tjohej ja. Var faktiskt tvungen att vila en sväng innan jag kavlade upp ärmarna och gjorde lite fint här hemma, städade och plockade. Blev dock utan fredagsblommorna för det fanns inga som föll mig i smaken. Får sparas till måndag!

Här blir det en lugn kväll för att mest vila mig i form, imorgon ska vi iväg! Ser framemot det.

Har också köpt hem de här "godisarna", såå goda, riktiga favoriter här hemma. Tips tips.

--------------------------------------------------------- 

Färgsprakande lunch

Idag slutade jag vid 12 så då var det raka vägen hem för att laga i ordning den här goda salladen! Mums så god den blev med sötpotatis, morötter, rödbetor, ruccola, lök, rostade pumpakärnor och fetaost. Vi åt kyckling till och det här är nog en ny favorit som kommer göras ofta hädanefter. 

Att uppnå mål

Kände mig lite extra glad igår, kanske för att jag fått så roliga och lättande besked, kanske för att det var fredag och vi skulle ha en riktig myskväll hemma. Eller för att det är så himla härligt att uppnå sina mål! Jag köpte därför på mig ett nytt.. 

.. plumping lack från OPI. Det sitter som bara den och är ett måste hos mig. Lacket från H&M har ni sett på min blogg förut men det är bara så snyggt. Roseraie heter det. 

Det här med (distans)studier

Jag pluggar som många av er vet, till hälsocoach/folkhälsovetare (100 %, på distans) och nu har jag sett att lite studietips har efterfrågats i kommentarerna, nu när det är sökdags inför hösten. Har ju studerat i stort sett hela mitt liv så jag sitter nog inne på lite tips jag kan dela med mig av. Hoppas det är till hjälp! 

★ Oavsett om det är studier på distans eller "på plats" så är det ju viktigt att uppgifter och tentor görs och klaras av. Mitt första tips är därför att införskaffa en kalender för att planera och strukturera i. Utan min hade jag inte klarat mig länge, skriver och kladdar massor i den för att hålla koll på deadlines, andra viktiga datum och för just planering, genomförande och to-do's.

★ Lägg ner tid! Ta dig tiden till att läsa och verkligen förstå för att kunna förbereda inför kommande examinationer. Förmodligen kommer perioder/kurser/tentor/uppgifter som känns ungefär omöjliga, så om du har lagt ner tid på att läsa och förbereda dig kommer du tacka dig själv för det och även kommit en bit på väg. 

★ Ifall det är mycket hemmastudier (som i distans) så tycker jag det är viktigt att se det som en heltidssyssla (återkopplas med att lägga ner tid). Gå upp skapligt i tid, ät en ordentlig frukost, planera inför dagen och sätt sedan igång = rutiner. Ta bara tag i det och skjut inte upp även om det är lätt ibland. Dock tycker jag det är lika viktigt med pauser, t ex en promenad, lunch eller vad som. Det behövs för att orka. Och det gäller ju även åt andra hållet - försök att ha en sluttid då lägger undan studierna. Det får heller inte bli för mycket. 

 

★ Försök att hitta vänner som du känner att du funkar bra ihop med. Utan mina två studievänner hade det inte alls varit lika roligt. Det är jättebra att kamraträtta varandras uppgifter och arbeten, hjälpas åt med det som känns svårt eller bara peppa varandra. Det är inte lätt eller roligt alltid men det blir flera resor roligare om det görs "ihop".

★ Sikta högt! Läs på, skippa ångest och ha ett självförtroende så kommer det att gå bra. Viktigt att tro på sig själv och kanske liiite extra när det är på distans, när det är svårare att fråga lärare och examinatorn om frågor och det handlar mycket om eget ansvar och hur en tolkar det som ska göras. Tro på att du kan, för det kan du ju. 

Barebells Kokos-bar

När Emelie var hos oss i helgen hade hon (bland annat) med sig två kokos-bars ifrån Barebells, och det är ju perfekt att få sådant en själv inte "vågar" köpa, av andra. Och med vågar menar jag att jag kan vara lite tvekis mot just kokos, men den här gillade jag! Tror jag kan säga att jag kommer köpa den igen. 

På tal om kokos så har jag nyttigbakat ikväll, så gillar ni det kan ni kika in imorgon för lite gottistips.

Favoriter från Barebells

De här blev ju väldigt omtalade när de kom så för ett par veckor sedan kände jag mig tvungen att testa dem, och jag tycker verkligen om dem! Favoriten är den längst upp på bild. Himla bra innehåll, smidigt att ha med att äta när blodsockret sjunker. 
(inte sponsrat). 

Every mood has its own colour

 Chalky pink - Roseraie - Mauve on up

Har ni testat H&M's nagellack? De är riktigt bra tycker jag. Här är mina nya favoriter.

Middagstips & massage

Idag till middag gjorde vi räksoppan som vi åt förra helgen, den är ju såå god! Här är receptet om ni vill testa, kan verkligen rekommendera! Har blivit lovad massage ikväll, lucky me, bästa som finns. Massage, farmen och någon dadelboll - det låter som en skön kväll enligt mig. 

Imorgon är det pluggdag all day, ska unna mig en sovmorgon och sedan löp (i minusgrader) innan jag sätter igång. En intressant uppgift som ska göras så jag ser framemot det.  Från middagen ikväll, och så såg vi gårdagens Farmen-avsnitt på datorn. 

Dubbelt bubbel

Jag har haft en jättebra dag på jobb, när jag kom hem skickade jag in en uppgift och efter det hoppade jag i värsta bubbelbadet! Jag är inte så mycket för att bada badkar faktiskt, men ibland kan det vara bra skönt. Jag lyssnade även på podden Onsdagsbubbel, så det blev ju bubbel i dubbel bemärkelse!

Bästa badskummet, såklart från Rituals.